Sindrom kroničnog umora

Ono o čemu se izuzetno puno priča u posljednje vrijeme je psihofizički umor koji se pripisuje post-COVID sindromu, sukladno aktualnim događajima na svjetskoj razini. Međutim, ovaj fenomen je već jako dugo prisutan, posebno u krugu vrhunskih sportaša, obično populacije između 40. i 60. godine, te, zanimljivo, puno češće kod žena.

Ovaj sindrom općenito dovodimo u korelaciju s psihofizičkom iscrpljenošću (overtraining, overload, overuse), padom imuniteta, prisutnošću virusnog oboljenja (bilo kojeg virusa), nedovoljnog oporavka i sličnih entiteta.

U literaturi ćemo ga pronaći pod dijagnozom ME/CFS sindrom. ME označava „mijelagični encefalomijelitis“ (mijalgija – mišićna bol, encefalomijelitis – upala mozga i pridružene kralježnične moždine). CFS je kratica koja označava „cronic fatique syndrome“.

Simptomi ovog sindroma su ranije spomenuti pad imuniteta, kronični umor, problemi sa snom u vidu otežanog usnivanja i razbuđivanja, problemi sa razmišljanjem, koncentracijom i ostalim kognitivnim funkcijama, vrtoglavica, mučnina, gubitak volje za poslovnim i privatnim obavezama te održavanjem higijene, poremećaji konativnih osobina (emocija), problemi sa srčanim i dišnim ritmom i mnogi drugi.

Stanje se drastično pogoršava neadekvatnom fizičkom i mentalnom aktivnošću, a u kroničnoj fazi se ne poboljšava čak ni nakon odmora i primjene metoda oporavka. Da bi se dijagnosticirao ME/CFS, treba isključiti sva potencijalna oboljenja endokrinog, gastroenterološkog, kardiorespiratornog, neurološkog i lokomotornog sustava.

Nažalost, dijagnostički test za definitivnu potvrdu bolesti ne postoji.

Glavnim simptomom ovog sindroma se smatra PEM (eng. post-exertional malaise – iscrpljenost nakon napora). Manifestira se recidivirajućim ili pogoršanim simptomima 12 do 72 sata nakon aktivnosti. Simptomatologiju može potaknuti već minimalna tjelesna aktivnost poput hodanja, preveliki kognitivni napor ili senzoričko preopterećenje. Do potpunog oporavka nakon pojave prvih simptoma mogu proći mjeseci ili godine, ali, isto tako, do njega nikad ne mora doći. Tada govorimo o trajnom invaliditetu.

David Bell, dr. med, klinički istraživač ovog fenomena, upozorava na opasnost povezivanja ME/CFS s depresivnim i anksioznim poremećajima. Zašto je tome tako? Iz razloga što su takvi poremećaji u kontekstu ME/CFS posljedica, a ne uzrok tegoba.

Kada govorimo o liječenju odnosno tretiranju ovakvog stanja, u prošlosti se ME/CFS kontrolirao programiranim vježbanjem (GET) i kognitivno – bihevioralno terapijom (CBT). Ovakvo liječenje danas se ne primjenjuje, budući je danas medicina napredovala u dovoljnoj mjeri da se u obzir uzimaju znanstveni dokazi kako se u ovom slučaju radi o organskoj bolesti koja nastaje kao posljedica unutarstaničnih disfunkcija. Ako tretiranju ovog oboljenja pristupite na nestručan način, uzrokovat ćete stalne recidive simptoma i same bolesti, a svaki od njih pridonijet će razvoju novog kroničnog stadija.

Konačna poruka sportašima – ne zanemarujte oporavak nakon treninga, natjecanja i bolesti. Registrirajte akutni umor, kako biste prevenirali kronični.

Poliklinika Ribnjak 2022. All rights reserved.