Degenerativne bolesti ramena

Liječenje različitih bolesnih stanja ramenog zgloba
LIJEČENJE RAMENA

Najnovije metode liječenja

Degenerativne bolesti ramena skupina su bolesti koje pogađaju različite dijelove ramenog zgloba te često variraju u pogledu kliničke slike kojom se prezentiraju.

U našoj Poliklinici imate mogućnost dijagnostike i liječenja takvih bolesti konzervativnim, neoperativnim metodama, koje svoju efikasnost dokazuju već dugi niz godina.

Rameni zglob u suštini se sastoji od četiri zasebna zgloba koji tvore funkcionalnu cjelinu. Svaki od tih zglobova podložan je karakterističnim degenerativnim promjenama. Općenito, kada govorimo o artrotskim promjenama različitih zglobova u tijelu, najčešće se referiramo na kuk i koljeno. Rame je u pogledu artrotskih promjena ipak nešto rjeđe zahvaćeno, u prvom redu zbog iznimno velikog opsega pokreta i relativno malog kontakta koštanih struktura koje sačinjavaju zglob. Ipak, u određenom broju slučajeva javljaju se i takve promjene, a faktori rizika uključuju prethodnu ozljedu, prijelom, sindrom nestabilnog ramena te osteonekrozu.

ARTROZA GLENOHUMERALNOG ZGLOBA

Promjene koje zahvaćaju ovaj zglob karakteristične su promjene kakve viđamo u svim artrotski promijenjenim zglobovima u ljudskom tijelu. Na rendgenskoj slici ramena uočavamo:

• Suženu zglobnu pukotinu
  • Stanjenu zglobnu hrskavicu
  • Sklerotično promijenjen subhondralni dio kosti (otvrdnjavanje dijela kosti neposredno ispod hrskavice)
  • Subartikularne ciste (cistične strukture u neposrednoj okolici zgloba)
  • Osteofite (koštane izdanke koji se javljaju na mjestu opetovanih mikrotrauma kosti)

Simptomi i klinička prezentacija bolesti

U kliničkoj slici dominira postupna pojava boli koja se pojačava s aktivnošću. Tijekom vremena, bol progredira sve dok i najmanji pokret u zglobu ne počne uzrokovati velike bolove. Pokretljivost u ramenom zglobu iznimno je ograničena, a u kliničkom nalazu tipične su krepitacije (“škripanje”) prilikom pasivnog pokretanja zgloba.

Pojavnost bolesti

Bolest tipično pogađa stariju populaciju, mada se iznimno može pojaviti i u mlađih osoba koje pate od sindroma nestabilnog ramena ili su podvrgnuti operativnom zahvatu stabilizacije ramena prilikom koje je čahura zgloba pretjerano skraćena, što onemogućuje pravilno funkcioniranje zgloba i predstavlja predispozicijski faktor za razvoj artroze.

ARTROZA AKROMIOKLAVIKULARNOG ZGLOBA

Ova vrsta artroze nešto je češća od prethodno spomenute artroze glenohumeralnog zgloba.

RTG snimka tipičnog artrotski promijenjenog akromioklavikularnog zgloba

Najčešće se javlja kao posljedica traumatskog zbivanja, a nešto rjeđe kao posljedica kirurške korekcije sindroma nestabilnog ramena.

U kliničkoj slici, tipična je palpacijska bolnost u projekciji samog zgloba, dok su radiološki rubovi zgloba zadebljani i prožeti osteofitima (koštanim izdancima). Javlja se bolnost pri podizanju ruke iznad glave i stavljanju ruke iza leđa. Ispod razine ramena pokreti su bezbolni. Zglobna pukotina je sužena.

ARTROZA STERNOKLAVIKULARNOG ZGLOBA

Iako su artrotske promjene ovog zgloba tipične za proces starenja, one se javljaju iznimo rijetko. Manifestiraju se kao izbočina na spoju ključne i prsne kosti, a nerijetko ih se netočno u radnoj dijagnozi proglašava tumorima te se pacijenti nepotrebno izlažu bolnim invazivnim postupcima poput biopsije. Jedini iole značajan simptom ovog stanja je bolnost u projekciji samog zgloba. Operira se iznimno rijetko.

Liječenje

Liječenje artrotskih promjena ramenog zgloba uključuje konzervativni i operativni pristup. U liječničkoj praksi općenito se povodimo načelom “što manje štetiti”, tako da je ustaljena procedura izbjegavanje operativnog zahvata sve dok on ne postane apsolutno neophodan.

Imajući to u vidu, u terapiji ove bolesti koristimo provjerene, minimalno invazivne metode, koje su nebrojeno puta dokazale svoju uspješnost u usporavanju razvoja same bolesti kao i olakšavanju simptomatologije koju ona uzrokuje.

KONZERVATIVNO LIJEČENJE DEGENERATIVNIH BOLESTI RAMENA

U liječenju se primjenjuju:

Cilj fizikalne terapije je održati pokretljivost i opseg pokreta u ramenom zglobu. Istovremeno, različitim metodama fizikalne terapije, poput upotrebe struje, magnetnih valova, ultrazvučnih valova te lasera, nastoji se utjecati na smanjenje bolova u ramenom pojasu, koji su tipično najozbiljniji dio simptomatologije ove bolesti.

Metoda koja se također pokazala iznimno uspješnom u olakšavanju bolova uzrokovanih artrotskim promjenama je primjena tzv. “blokade”. Blokada je injekcija koja se sastoji od dvije komponente:

• Kratkodjelujuća komponenta u vidu Lidokaina, koji ima anestetičko djelovanje
  • Dugodjelujuća komponenta u vidu kortikosteroida, koji ima protuupalno djelovanje

Dugodjelujućoj komponenti (kortikosteroidu) treba nekoliko dana da bi ostvario svoje djelovanje (djeluje direktno na broj upalnih stanica koje su razlogom bolova i degeneracije u ramenom zglobu). Iz tog razloga u injekciju je uključena kratkodjelujuća komponenta u vidu anestetika, koji će anulirati bolove do početka djelovanja kortikosteroida. Na taj se način ove dvije komponente nadopunjuju, a konačni rezultat je dugoročno manja razina bolova te usporavanje tijeka bolesti.

Treća metoda koja može biti od iznimne koristi je primjena autologne kondicionirane plazme (PRP). Radi se o derivatu vaše vlastite krvi, koja se uzima u količini od nekoliko mililitara, najčešće dvije ampule, te se ta ista krv zatim centrifugira u specifično za to dizajniranom aparatu. Nakon procesa centrifugiranja, u ampuli zaostaju eritrociti i druge masom veće komponente krvi, a odvaja se krvna plazma bogata trombocitima. Trombociti u sebi sadrže tvari poznate kao faktori rasta (eng. growth factors), koji se u ovakvim situacijama aktiviraju i pospješuju regeneraciju svih struktura u bolnom području.

PRP se primjenjuje u ciklusima. Jedan ciklus najčešće sadrži četiri injekcije koje se primjenjuju u razmacima od po tjedan dana između svake.

Primjena bilo koje od navedenih metoda neće dovesti do stopostotnog izlječenja jer vam to ne može garantirati nitko, ali ono što vam možemo obećati je da će vam svaka od navedenih metoda biti od velike koristi u smislu smanjenja bolova, povećanja opsega pokreta u ramenom zglobu te općenito, u smislu zamjetnog uspjeha primijenjenog liječenja.

PRP se iznimno često i uspješno primjenjuje u liječenju bolesti ramenog pojasa

DA LI JE OPERATIVNO LIJEČENJE NEIZBJEŽNO?

Operativno liječenje artroskopijom ili otvorenom metodom primjenjuje se samo u uznapredovanom stadiju bolesti. U slučaju artroze visokog stupnja u glenohumeralnom zglobu, indicirana je ugradnja totalne endoproteze ramena, koja pokazuje izvrsne rezultate u pogledu daljnje kvalitete života. U akromioklavikularnom zglobu ponekad je u slučaju uznapredovale artroze potrebno učiniti resekciju vanjskog dijela ključne kosti, ali takva se operacija primjenjuje vrlo rijetko.

Poliklinika Ribnjak 2021. All rights reserved.