Kalcificirajući tendinitis

ŠTO JE KALCIFICIRAJUĆI TENDINITIS?

Kalcificirajući tendinitis još je jedna od bolesti ramenog obruča koje potencijalno mogu biti uzrokom bolnog ramena, a čija je etiologija nepoznata, iako, slično kao i sa smrznutim ramenom, primijećena je nešto veća pojavnost bolesti kod dijabetičara, kao i u žena. Smatra se kako nastanak ovog poremećaja nije u korelaciji s prethodnom traumom ramena.

Razvoj kalcificirajućeg tendinitisa i tijek bolesti

Kakva je dinamika bolesti? Kalcificirajući tendinitis je stanje koje je obilježeno dvjema fazama razvoja:

• Kronična faza kalcificirajućeg tendinitisa, koja se još naziva i formativna faza, obilježena je odlaganjem minerala kalcijevog hidroksiapatita u tetivni aparat ramena, najčešće u neposrednoj blizini hvatišta tetive za kost
  • Akutna faza kalcificirajućeg tendinitisa, koja se još naziva i resorptivna faza, karakterizirana je resorpcijom nataloženih kalcifikata i cijeljenjem tetive, pri čemu rame biva izrazito bolno i osjetljivo

Klinička slika i simptomi kalcificirajućeg tendinitisa

Prezentacija bolesnika s kalcificirajućim tendinitisom uvelike ovisi o fazi bolesti u kojoj se pacijent nalazi. Bolesnici u formativnoj fazi najčešće osjećaju blagu nelagodu prilikom pokreta u ramenu te osjetljivost na pritisak u projekciji hvatišta deltoidnog mišića na nadlaktičnoj kosti, ali bez većih tegoba u funkcionalnom pogledu, stoga se iznimno rijetko javljaju liječniku u ovom stadiju bolesti.

U akutnoj, resorptivnoj fazi kalcificirajućeg tendinitisa, simptomatologija bolesti uvelike se pogoršava. Naime, paralelno s resorpcijom kalcifikata iz tetive, u njenoj okolici buja krvožilno tkivo, što u konačnici dovodi do porasta tlaka unutar tetivne ovojnice mišića rotatorne manšete, najčešće m.supraspinatusa. Nadalje, zbog porasta tlaka unutar tetivne ovojnice, čitava tetiva raste svojim volumenom te se zaglavljuje u korakoakromijalnom luku, što dodatno pojačava osjećaj bolnosti u ramenu. Bolovi u ramenu su toliko jaki da pacijent najčešće drži ruku potpuno uz tijelo te ne trpi ni najmanje pomicanje iz tog položaja.

U akutnoj fazi kalcificirajućeg tendinitisa bol je toliko jaka da pacijent drži ruku uz tijelo i ne dopušta nikakav pokret

Dijagnostika kalcificirajućeg tendinitisa

Rendgenski nalaz uz tipičnu kliničku sliku predstavlja zlatni standard u dijagnostici kalcificirajućeg tendinitisa. Na RTG slikama snimljenima sprijeda dok je rame u unutrašnjoj i vanjskoj rotaciji jasno se vide kalcifikati, a njihov izgled varira s obzirom na fazu bolesti. U formativnoj fazi kalcifikati su jasno vidljivi i lako ih je lokalizirati, dok su u resorptivnoj fazi kalcifikati inhomogeni, mutni i nejasno ograničeni u odnosu na okolno tkivo. Za kalcificirajući tendinitis specifično je da se kalcifikati nalaze unutar same tetivne ovojnice i nisu ni u kakvom dodiru s kosti, za razliku od kalcifikacija kod različitih upalno – degenerativnih bolesti ramena, koje se nalaze van tetivne ovojnice.

Tipičan RTG nalaz kalcifikata u tetivnom aparatu ramena

Liječenje kalcificirajućeg tendinitisa

Liječenje kalcificirajućeg tendinitisa uvelike ovisi o fazi bolesti u kojoj se pacijent nalazi. U formativnoj fazi fizikalna terapija je od iznimne koristi, budući da se na taj način čuva opseg pokreta i odgovarajuća trofika mišića ramenog pojasa, dok primjena kortikosteroida u obliku “blokade” u ovoj fazi nije od koristi. Suprotna priča vrijedi u resorptivnoj fazi bolesti, u kojoj su pacijenti vrlo neskloni fizikalnoj terapiji zbog velikih bolova koje trpe, međutim, u ovoj fazi bolesti od velike koristi je primjena “blokade”, budući da se istovremeno djeluje na samu bol kao i na količinu upalnih stanica koje su uzrokom te boli. Od iznimne koristi je i primjena krioterapije.

Ciljana fizikalna terapija izvrstan je način poboljšanja pokretljivosti ramena u formativnoj fazi bolesti, ali se izbjegava u akutnoj fazi zbog snažnih bolova koje pacijent trpi

Poliklinika Ribnjak 2021. All rights reserved.