Kalcificirajući tendinitis

ŠTO JE KALCIFICIRAJUĆI TENDINITIS?

Kalcificirajući tendinitis još je jedna od bolesti ramenog obruča koje potencijalno mogu biti uzrokom bolnog ramena, a čija je etiologija nepoznata, iako, slično kao i sa smrznutim ramenom, primijećena je nešto veća pojavnost bolesti kod dijabetičara, kao i u žena. Smatra se kako nastanak ovog poremećaja nije u korelaciji s prethodnom traumom ramena.

Razvoj kalcificirajućeg tendinitisa i tijek bolesti

Kakva je dinamika bolesti? Kalcificirajući tendinitis je stanje koje je obilježeno dvjema fazama razvoja:

• Kronična faza kalcificirajućeg tendinitisa, koja se još naziva i formativna faza, obilježena je odlaganjem minerala kalcijevog hidroksiapatita u tetivni aparat ramena, najčešće u neposrednoj blizini hvatišta tetive za kost
  • Akutna faza kalcificirajućeg tendinitisa, koja se još naziva i resorptivna faza, karakterizirana je resorpcijom nataloženih kalcifikata i cijeljenjem tetive, pri čemu rame biva izrazito bolno i osjetljivo

Klinička slika i simptomi kalcificirajućeg tendinitisa

Prezentacija bolesnika s kalcificirajućim tendinitisom uvelike ovisi o fazi bolesti u kojoj se pacijent nalazi. Bolesnici u formativnoj fazi najčešće osjećaju blagu nelagodu prilikom pokreta u ramenu te osjetljivost na pritisak u projekciji hvatišta deltoidnog mišića na nadlaktičnoj kosti, ali bez većih tegoba u funkcionalnom pogledu, stoga se iznimno rijetko javljaju liječniku u ovom stadiju bolesti.

U akutnoj, resorptivnoj fazi kalcificirajućeg tendinitisa, simptomatologija bolesti uvelike se pogoršava. Naime, paralelno s resorpcijom kalcifikata iz tetive, u njenoj okolici buja krvožilno tkivo, što u konačnici dovodi do porasta tlaka unutar tetivne ovojnice mišića rotatorne manšete, najčešće m.supraspinatusa. Nadalje, zbog porasta tlaka unutar tetivne ovojnice, čitava tetiva raste svojim volumenom te se zaglavljuje u korakoakromijalnom luku, što dodatno pojačava osjećaj bolnosti u ramenu. Bolovi u ramenu su toliko jaki da pacijent najčešće drži ruku potpuno uz tijelo te ne trpi ni najmanje pomicanje iz tog položaja.

U akutnoj fazi kalcificirajućeg tendinitisa bol je toliko jaka da pacijent drži ruku uz tijelo i ne dopušta nikakav pokret

Dijagnostika kalcificirajućeg tendinitisa

Rendgenski nalaz uz tipičnu kliničku sliku predstavlja zlatni standard u dijagnostici kalcificirajućeg tendinitisa. Na RTG slikama snimljenima sprijeda dok je rame u unutrašnjoj i vanjskoj rotaciji jasno se vide kalcifikati, a njihov izgled varira s obzirom na fazu bolesti. U formativnoj fazi kalcifikati su jasno vidljivi i lako ih je lokalizirati, dok su u resorptivnoj fazi kalcifikati inhomogeni, mutni i nejasno ograničeni u odnosu na okolno tkivo. Za kalcificirajući tendinitis specifično je da se kalcifikati nalaze unutar same tetivne ovojnice i nisu ni u kakvom dodiru s kosti, za razliku od kalcifikacija kod različitih upalno – degenerativnih bolesti ramena, koje se nalaze van tetivne ovojnice.

Tipičan RTG nalaz kalcifikata u tetivnom aparatu ramena

Mogućnosti liječenja kalcifikata u ramenu

Glavni cilj liječenja je smanjenje boli i upale u ramenom zglobu. Općenito, kombinacija tretmana je učinkovitija od samo jedne vrste liječenja. Uz odmaranje zgloba, možemo predložiti sljedeće metode liječenja:

Protuupalni lijekovi – Mogu pomoći u smanjenju otekline ili upale u zglobu ramena i time smanjiti bol.

Injekcije – Kortikosteroidi mogu biti vrlo učinkoviti u ublažavanju upale i otekline. Učinci su privremeni, ali mogu pružiti olakšanje.

Autologna plazma (PRP) – zlatni standard liječenja. Osima momentalnog analgetskog učinka, postiže se regeneracija često pridruženih ozljeda ramena. prvenstveno ozljeda tetiva

Ispiranje – Kalcifikat ramena se može isprati, odnosno, umetanjem dvije velike igle i ispiranjem područja sterilnom fiziološkom otopinom mogu se usitniti i razbiti čestice kalcija koje se zatim ispiru. Čak i ako se kalcij ne može u potpunosti ukloniti, ispiranje zgloba može smanjiti pritisak u tetivi i time prisutnu bol.

Fizioterapija – Fizioterapija može pomoći pri smanjenju boli i upale. Korištenje višestrukih ultrazvučnih tretmana , uz magnetoterapiju i vježbe je korisno i može ponuditi bolju funkciju ruke.

Terapija udarnim valom – Udarni val se koristi za stvaranje električnih valova usmjerenih na bolno područje kako bi se pomoglo razbiti naslage kalcija i omogućilo tijelu da ih lakše apsorbira. Ovaj tretman je izuzetno učinkovit u smanjenju ili uklanjanju kalcifikata ramena.

Je li potrebna operacija za uklanjanje kalcifikata ramena?

Ako smanjenje pokreta ruke i bol i dalje ometaju vaše svakodnevne aktivnosti,  usprkos svim provedenim tretmanima, može se preporučiti operacija.

Radi se o artroskopskoj, minimalno invazivnoj operaciji, pri kojoj se kroz milimetarske rezove posebno tankim alatima ulazi u prostor ramena gdje se precizno uklanja kalcifikat ramena.. Zahvat traje do sat vremena i vrlo brzo nakon toga možete ići kući.

Više o artroskopiji ramena pročitajte ovdje: https://www.poliklinikaribnjak.hr/ortopedija/artroskopija-ramena/

Ciljana fizikalna terapija izvrstan je način poboljšanja pokretljivosti ramena u formativnoj fazi bolesti, ali se izbjegava u akutnoj fazi zbog snažnih bolova koje pacijent trpi

Mapa stranice

ORTOPEDSKI SKOROVI

Prilikom preračunavanja koristi se fiksni tečaj konverzije, koji iznosi 7,53450 HRK za 1,00 EUR, a  koji je utvrdilo Vijeće Europske unije.

Poliklinika Ribnjak 2022. All rights reserved.